Uutiset

Kun fitnesspaska lensi tuulettimeen

Julkaistu: 27.10.2014 14:10

Ja nyt sitä on kaikkialla. Primebody blogin ylläpitäjä Ulla "Umppu" Koskinen kirjoitti blogauksen Miten monella on niin väristynyt ihanne?? , ja se levisi hyvin nopeasti ympäri nettiä aina keltaisen lehdistön uutisoinnin aiheeksi. Kirjoitus kirvoitti paljon keskustelua ja useimmista kommenteista paistaa se läpi, että kirjoitusta ei oltu viitsitty lukea lainkaan. Mutta jos jollekkin tuli vielä yllätyksenä että fitness kilpailutasolla ei ole terveysurheilua, niin hyvä että se on vihdoin "paljastunut".

Älkää sekottako tavallista kuntoilijaa tai urheilijaa ja kilpaurheilijaa koska kilpaurheilussa EI tähdätä terveyteen vaan MENESTYMISEEN! Ne on aivan kaks ei asiaa. Tää olis hyvä jokaisen kisalavoille haaveilevan muistaa.

- Kille Kujala (Kehonrakennus)

Fitnesslajit ovat saaneet lähiaikoina paljon palstatilaa mediassa, koska fitness on nykyään virallisesti urheilua, ja se(kin) tunnustus herätti paljon keskustelua. Monet ovat sitä mieltä että nimitys on väärä, koska kilpailu käydään "urheilun tuloksella" eikä itse urheilusuoritteella. Tästä syystä monet argumentoivatkin että jos bikini fitness on urheilua niin miksi esimerkiksi missikisat eivät ole. Bikini fitness kasvaa kokoajan ja käy läpi samalla murrosvaihetta, ja tuntuu siltä että vieläkään ei ole täysin selkää linjaa mitä kilpailijasta haetaan milloinkin, mutta se toivottavasti asettuu ajan myötä.

Fitness kilpailutasolla ei ole terveysurheilua. Ja vielä kerran, fitness kilpailutasolla ei ole terveysurheilua. Kuka tahansa voi olla fitness harrastaja ja se voi olla hyvinkin terveellistä, kun ruoka, lepo ja liikunta ovat hyvässä synkroonissa ja rasvaprosentti on suosituissa rajoissa, ja näin se on myös monella kilpailevalla valtaosan ajasta.

Normaalin rasvaprosentin ihannearvona miehillä pidetään noin 15 prosenttia, hyvän suosituksen vaihdellessa välillä 13–18 % ja naisilla noin 22 prosenttia.

- Wikipedia

Siinä vaiheessa kun rasvaprosentti on alle tai yli suositusten, niin ollaan sillä epäterveellisellä alueella. Tämäkin "epäterveellinen alue" on hyvin yksilökohtainen ja suositukset perustuvat ison otannan keskiarvoihin. Osalla saattaa tulla hormonaalisia häiriöitä paljon aikaisemmin, kun taas toisella ei välttämättä tule niitä ollenkaan. Se ei ole lainkaan "uutta" jos naisella kuukautiset muuttuvat dieetillä täysin epäsäännöllisiksi tai jäävät pois kokonaan. Täysin samoja ongelmia ilmenee myös ylipainotapauksissa. 

Ruususuolaa tulee tosiaan syötyä aika suuriakin määriä. Laskin, että tuplatreenipäivinä meni jopa yli 50g päivässä. :D Verenpainetta mittailen silloin tällöin ja nyt dieetillä ne on ollut noillakin suolamäärillä jopa suositeltua alhaisemmat.. Siksi en siis ainakaan välttele tuota suolan käyttöä. Tietysti vettäkin tulee juotua päivässä arviolta yli 6 litraa. 

- Jeve Ojala (Klassinen kehonrakennus)

Jokaisen menestyvän urheilijan takaa löytyy menestyvä valmentaja. Kilpaurheilussa tehdään paljon kompromisseja terveyden kustannuksella jotta menestyttäisiin paremmin. Kisakunto voidaan saavuttaa monella eri tavalla ja mikä toimii kenellekin parhaiten on hyvin yksilöllistä. Jopa samalla kilpailijalla täysin sama dieetti viimeistelyineen ei tuota samaa lopputulosta joka kerta. Tästä syystä on hyvin tärkeää että kilpailijalla on hyvä valmentaja jonka kanssa ollaan tiiviisti tekemisissä, jotta asiohihin voidaan puuttua tarpeeksi ajoissa jos sellaiseen on tarvetta. On eriarvoisen tärkeää että valmennettava kertoo tuntemuksistaan ja kertoo myös mahdolliset "sooloilut" valmentajalleen. Valitettavan useasti ihmisillä on tapana ruveta nipistämään ruokaa pois omatoimisesti vähän sieltä ja vähän tuolta, ja valmentaja ihmettelee miksi kehitys on pysähtynyt paikoillen ja nipistää entisestään vähistä kaloreista taas pois, ja soppa on valmis. Tai vastaavasti lisätään extra liikuntaa yksi tunti tuonne ja toinen tuonne ja extra sarja sinne ja toinen tonne. Valmentajan pitää olla tietoinen tästä kaikesta, koska valitettavasti tällä sooloilulla tehdään useasti vain lisähallaa itselleen.

Myös valmentajilla on valmentajia. Jari Mentula joka on tänäpäivänä suomen tunnetuin kehonrakentaja ja valmentaja, omaa myös valmentajan. Jari teki viimeksi yhteistyötä Miloš Šarčevin kanssa ja tänävuonna hän ilmoitti yhteistyöstä Matti "Guru" Halosen jonka kanssa hän on tehnyt yhteistyötä myös aikaisempina vuosina. Ja yllätys yllätys... Myös Jari Mentula syyllistyi sooloiluun viime kisoissa. Mentula kertoi Marko Savolaisen haastatteluvideolla, että teki lopussa asioita oman pään mukaan ja se oli yksi vaikuttava tekijä siihen surullisen kuuluisaan lavakuntoon. 

Se on hyvä että kisaajat tuovat esiin lajin varjopuolia, jotta varsinkin nuoret ymmärtäisivät mihin ovat ryhtymässä. Sellaiset kisaajat jotka kokevat että laji on yhtä helvettiä ja terveydellä leikkimistä voivat mennä peilin eteen ja kysyä itseltään miksi sitä sitten harrastaa? Fitness ei ole pakollista kuten kirkollis ja ylevero (Poliittinen kannanotto). Vaihtakaa lajiin joka on itselleen mieleinen. Vaikka fitnesstä tulee joka tuutista ulos niin sitä ei tarvitse joka toisen harrastaa kilpatasolla, vaan voi tyytyä ihan "höntsäilyynkin". Yhden huono kokemus ei ole kaikkien huono kokemus.

Tämä kirosana "fitness" kokee usein kritiikkiä, mutta otetaanpa hetkeksi ne läpät pois päästä ja katsellaan ympärille.

Lapat

Nyrkkeilyssä käytetään mm. saunapukua ja vedätetään paino väkisin haluttuun painoon, jotta päästään ottelemaan halutussa painosarjassa. Itse urheilusuoritus on nyrkiniskujen antamista ja vastaanottamista, ja mitä nopeammin toiselta saa vintin pimeäksi niin sen parempi. Sama pätee kaikkiin kamppailulajeihin joissa lyödään tai potkitaan.

Meillä on myös suositumpi laji -> juokseminen, jota voi myöskin harrastaa monella eri tasolla. Kisaa käydään sadasta metristä satoihin kilometreihin. "Vaativimpiin tapahtumiin otetaan mukaan vain kokeneita juoksijoita, ja lyhyemmillekin matkoille kilpailijat osallistuvat yleensä omalla vastuullaan."Pitkillä matkoilla ei ole mitään tekemistä terveyden edistämisen kanssa, vaan itsensä voittamisen. Nopea googletus "maratooni sydänkohtaus" ja saa eteensä paljon luettevaa. 

Lajissa kuin lajissa liikutaan epäterveellisyyden alueella kun sitä harrastetaan korkealla tasolla. Fitness ei ole poikkeus. 

What am I doing with my life am I living it or am I just going to some hum drum job that I don’t really wanna be at doing some miniscule task being paid to be a mindless drone or am I living my life on my terms - the way I want to live doing thing that I want to do - make no mistake as hard as this is- this is what I want to do! Some people can make fun of it, they can crack jokes they can analyze and criticize and make all the fun they want but I’m living my life. I’m doing it! I saw my passion, i created my true calling in life, i’m living it on my terms. What are you?

- Kai Greene 

Maven etusivulla on kasapäin blogauksia tästä myrskystä joka lähti liikkeelle Umpun kirjoituksesta. Käykää ihmeessä tutustumassa niihin.

Jade-Yolanda - Älä pidä kiirettä kisalavoille
JohanOnFitness - Kärpäsestä Härkänen
Linda Paldanius - Mä oon niin ihana
Päivi Kaarto - Loppuisko se fitness märinä joskus?
Linda Manuella - Fitness on yksilöllistä.
Luomusporttia - Kukaan ei pakota harrastamaan fitnestä!
Sanna Rajala - Kamala ruma ja kamala laji. Mikä fitnesissä oikeen ärsyttää muuta kansaa?
Kille Kujala - Sairaan kaunis fitness maailma!

 

Ja mitä tulee keltaisen lehdistön kommenttiosiossa oleviin kommentteihin tyyliin: "Eikö olisi helpompaa työntää pistoolin piippu suuhun ja painaa liipaisinta?". Sanotaanko näin että jätetään ihan omaan arvoonsa, ja kulutan senkin energian mielummin salilla painojen liikutteluun.

Loppuun vielä Virpi Kuitusen puhe jossa hän kertoo mitä hiihto on huipputasolla.

comments powered by Disqus
Tapahtumat
Kehonrakennuksen SM-kilpailut 2018
Aikaa jäljellä:
Filtterit (Ohje)
Filtterit ovat käytössä vain pääsivulla.